Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdynia: Chwarznieńska z nowym buspasem – kontrapas przechodzi do historii

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

UM Gdynia

Data publikacji:
07-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

Od wtorku 1 lipca w związku z budową Obwodnicy Witomina nastąpi zmiana organizacji ruchu po północnej stronie ulicy Chwarznieńskiej. Na stałe zostanie wyłączony z użytkowania kontrapas. Na ulicy Chwarznieńskiej, na odcinku od ul. Okrężnej do końca drogi dwupasowej, zostanie wyznaczony buspas.

W związku z przygotowaniami do podłączenia nowo budowanej drogi do ul. Chwarznieńskiej niezbędny będzie demontaż urządzeń odpowiadających dotychczas za funkcjonowanie kontrapasa, a na odcinku realizowanych prac będzie obowiązywała maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy do 50km/h. Buspas na tym obszarze zostanie uruchomiony na odcinku od przystanku Okrężna 1 do pętli autobusowej na ulicy Sosnowej na Witominie w kierunku centrum miasta.

– Ze względu na zwiększone natężenie ruchu na tym obszarze będziemy monitorować przepustowość ruchu do i z centrum miasta, a także na bieżąco rozwiązywać problemy drogowe. Mamy świadomość, że Gdynia Zachód to najbardziej rozwijająca się przestrzeń naszego miasta i ilość przemieszczających się zarówno aut, jak i pojazdów komunikacji miejskiej jest bardzo duża. Docelowo budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć ten obszar i poprawić jakość komunikacji mieszkańcom Gdyni – informuje Maciej Zielonka, wiceprezydent Gdyni.

Na tym etapie wykonane zostaną sieci podziemne, po zakończeniu prac zostanie wykonany docelowy układ drogowy po północnej stronie ul. Chwarznieńskiej oraz przeplotka między jezdniami.

– Wprowadzona organizacja ruchu w trakcie realizacji prac budowlanych ma zminimalizować opóźnienia pojazdów ZKM. Samochody i motocykle będą poruszać się lewym pasem ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrum. To rozwiązanie obowiązywać będzie od 1 lipca do momentu zakończenia prac przy Obwodnicy Witomina. Po oddaniu inwestycji do użytku dla mieszkańców, na ulicy Chwarznieńskiej przywrócone zostaną dwa pasy dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego, natomiast buspasy pojawią się na samej obwodnicy Witomina. W miejscu dotychczasowego zakończenia kontrapasa będzie skrzyżowanie ul. Chwarznieńskiej z obwodnicą dzielnicy Witomino – mówi Paweł Filar, naczelnik WI UM Gdyni.

Kolejnym etapem będą prace związane z wykonaniem studni kanalizacji sanitarnej na jezdni ul. Chwarznieńskiej. To trudne prace niemal w środku jezdni, więc organizacja ruchu odbywać się będzie przy wykorzystaniu ręcznego sterowania ruchem. Mając świadomość możliwych utrudnień, wykonawca został zobligowany do robót od godzin popołudniowych w sobotę do wczesnego poniedziałkowego poranka, czyli przy najmniejszym możliwym natężeniu ruchu. Następne prace realizowane będą po południowej stronie ul. Chwarznieńskiej. Wykonane tu zostaną kolejne elementy sieci podziemnych oraz docelowy układ drogowy. Prace zakładają przekierowanie ruchu dwukierunkowego na nową północną jezdnię oraz wykorzystanie docelowego skrzyżowania. Zapewniona zostanie ciągłość trasy rowerowej poprzez wykonanie ciągu pieszo rowerowego na odcinku prowadzenia prac. Po zakończeniu tych robót nastąpią zmiany w stanie pasa drogowego. Zostanie wykonany docelowy układ drogowy w obrębie skrzyżowania ul. Chwarznieńskiej i Obwodnicy Witomina.

Aktualnie w przestrzeni budowy obwodnicy Witomina trwają prace m.in. dotyczące wykonania obiektów mostowych, przy ul. Witomińskiej pojawiły się nie tylko fundamenty, ale także pierwsze zbrojenia, które wychodzą z poziomu gruntu. Trwają również roboty ziemne na odcinku pomiędzy ulicami Witomińska – Kielecka i usuwanie kolizji oświetleniowych i teletechnicznych. Wykonawca otrzymał także decyzję derogacyjną na przeniesienie mrowisk, które kolidują z wykonywanym układem drogowym. Zrealizowano kanalizację deszczową na skrzyżowaniu z ulicą Chwarznieńską, a także odhumusowano teren pod obiekty mostowe.

Kontrapas – 742 dni działania

Kontrapas był uruchamiany niemal codziennie w dni robocze podczas roku szkolnego, łącznie przez 742 dni. Sumaryczny czas jego działania przekroczył 2200 godzin – średnio około 3 godziny dziennie. W rekordowym przypadku kontrapas działał nieprzerwanie przez ponad 13 godzin. Średnio przejeżdżało nim 12 autobusów na godzinę, a pasażerowie oszczędzali od 2 do nawet 10 minut, w zależności od długości porannego zatoru, który na ul. Chwarznieńskiej sięgał czasem ponad kilometra.

– Kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej przez ponad pięć lat pomagał mieszkańcom zachodnich dzielnic sprawnie dotrzeć do centrum w godzinach porannego szczytu. Pozwalał omijać korek, dzięki czemu autobusy kursowały szybciej i punktualnie. To rozwiązanie realnie skracało czas podróży nawet o 10 minut i zachęcało do korzystania z komunikacji miejskiej – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk zajmie się projektowaniem buspasa w ciągu Spacerowej

Komunikacja

Gdańsk zajmie się projektowaniem buspasa w ciągu Spacerowej

Przemysław Farsewicz 18 kwietnia 2025

Gdańsk myśli o buspasie w ciągu Spacerowej

Przestrzeń

Gdańsk myśli o buspasie w ciągu Spacerowej

Przemysław Farsewicz 06 lutego 2025

Gdańsk - co dalej z buspasem na Spacerowej?

Komunikacja

Gdańsk - co dalej z buspasem na Spacerowej?

UM Gdańsk, gdansk.pl 15 listopada 2024

Gdynia na nowo szuka projektantów dla buspasa na ul. Wiśniewskiego

Przestrzeń

Gdynia. Buspas na ul. Morskiej w Cisowej usprawni ruch

Przestrzeń

Zobacz również:

Gdańsk zajmie się projektowaniem buspasa w ciągu Spacerowej

Komunikacja

Gdańsk zajmie się projektowaniem buspasa w ciągu Spacerowej

Przemysław Farsewicz 18 kwietnia 2025

Gdańsk myśli o buspasie w ciągu Spacerowej

Przestrzeń

Gdańsk myśli o buspasie w ciągu Spacerowej

Przemysław Farsewicz 06 lutego 2025

Gdańsk - co dalej z buspasem na Spacerowej?

Komunikacja

Gdańsk - co dalej z buspasem na Spacerowej?

UM Gdańsk, gdansk.pl 15 listopada 2024

Gdynia na nowo szuka projektantów dla buspasa na ul. Wiśniewskiego

Przestrzeń

Gdynia. Buspas na ul. Morskiej w Cisowej usprawni ruch

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij